אף פעם לא מוקדם מדי: איך תהפוך קריאה לילדים בגיל הרך לדרך חיים בבגרות?

בתור הורים לילדים, אנחנו יכולים רק לנחש שאתם שואפים תמיד להעניק להם את הטוב ביותר. אתם רוצים שהם יאכלו תמיד מזון בריא ומזין שיבנה את גופם, שיהיו להם מספיק מסגרות חברתיות מגבשות וקשרים טובים עם בני גילם וכמובן שלא ייחשפו עד כמה שרק אפשר לכל מיני סיכונים בריאותיים כאלו ואחרים. לצד כל אלו, אין ספק כי הורים שואפים תמיד לפתח את היכולות האינטלקטואליות של ילדיהם ולהעניק אהבה לתחביבים חיוביים שיעזרו לכם לפתח את המוח והחשיבה ובעיקר כאלו שילכו איתם הלאה גם לגילאים מבוגרים יותר. ובכן, אין ספק שבעניין הזה קריאת ספרים היא דבר חשוב ומומלץ ביותר, ומחקרים מהשנים האחרונות מראים כי קריאת ספרים לילדים כבר בגיל הרך ואפילו משלב הינקות תחזק את האפשרות שהם יהפכו את הקריאה לתחביב גם בחייהם המבוגרים. אז איך זה בדיוק עובד ואיך תחזקו את האהבה לספרים אצל הילדים כבר מגיל צעיר? הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.

איך לגרום לילדים לאהוב ספרים מגיל צעיר?

אז לפני שבכלל נדבר על היתרונות של קריאת ספרים לילדים בגילאים צעירים, בואו ננסה להבין איך בכלל אפשר לגרום להם לאהוב את הפעילות הזו. בשלב הראשון אנו ממליצים בחום להתחיל עם המנהג הזה כבר מינקות. ידוע שבחודשים הראשונים וגם לאחר מכן חשוב לדבר כמה שיותר עם הילדים ולפתח אצלם את ההבנה והיכולות הוורבליות, ובאמצעות ספרים ניתן לגוון את התכנים ולהציג בפניהם עולמות חדשים, אפיל בשלבים בהם הם עדיין לא ממש מגיבים בצורה ישירה למילים שלכם. בחרו בספרים לתינוקות שיתאימו לגיל שלהם והקפידו להקריא להם ספר אחד בכל ערב לפני השינה, בזמן ההנקה ובזמן המקלחת. למעשה, כל זמן פנוי שיש לכם יחד יכול להיות זמן מצוין לקריאת ספרים. מעבר לכך, שווה לשים לב גם לדברים הבאים:

דוגמה אישית

כבר מגיל צעיר הילדים שלכם נוהגים לחקות אתכם. אם תראו להם שקריאת ספרים היא חלק בלתי נפרד גם מהחיים שלכם, יש סיכוי לא רע שהם ישאפו לאמץ את התחביב.

אווירה מתאימה

לא כדאי לקרוא כשאין לכם כוח, כשהילד עצבני ואין לו מצב רוח או ברגעים שהוא עייף יותר מדי. חשוב לקשר את החוויה אצלו למשהו חיובי וליצור את האווירה המתאימה לכך.

אף פעם לא מוקדם מדי: איך תהפוך קריאה לילדים בגיל הרך לדרך חיים בבגרות?

שתפו אותו בתהליך הקריאה

עצרו מפעם לפעם ושאלו אותו שאלות. מה קרה לילדים בסיפור? איזה פריטים אפשר לראות באיורים השונים? איזה בעלי חיים או צמחים אתם מזהים בסיפור? השאלות הללו יעודדו את המעורבות שלו בחוויה. כמו כן, בגילאים מעט מאוחרים יותר, כאשר הילד מתחיל לרכוש מיומנות ורבליות, אפשר לתת לו לנסות לספר את הסיפור בעצמו מדי פעם. סביר להניח שאחרי כמה פעמים תגלו שהוא כבר מכיר את הסיפור על בוריו ויודע לספר את עיקריו בעצמו.

למה כדאי להתחיל מגיל צעיר?

כאמור, קריאת ספרים היא תחביב שרצוי לאמץ כבר בגיל צעיר. מחקרים רבים מראים כי ככל שילדים נחשפים לספרים בשלב מוקדם יותר בחייהם, כך הוא נוהגים להפוך את הקריאה לתחביב גם בחיים הבוגרים. הסיבה לכך היא ככל הנראה מפני שספרים מהווים שער לעולם חיצוני ושונה. הם נותנים את ההזדמנות להפעיל את הדמיון ואת המחשבה, ובגיל צעיר יש לכך יתרונות רבים. בשורה התחתונה, אם אתם רוצים להעניק לילדים שלכם את המתנה הנפלאה של אהבה לספרים, התחילו להקריא להם סיפורים שונים כבר מגיל צעיר.

 

סגירת תפריט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
נגישות