איך לעזור לילדים להתמודד במצבים חברתיים?

מיומנות חברתית אצל ילדים היא היכולת שלהם להתברג, להשתלב בחברה כפרט. למצוא את מקומם, לארגן לעצמם את החברה שתהיה טובה לכל אחד ואחת מהם כאינדיבידואל תוך כדי הפעלת כריזמה, הומור, סחיטה רגשית וכו'. מיומנות חברתית היא היכולת לאינטראקציה עם הסביבה והיכולת לפתח קשרים בתוכה. כיצד נוכל לסייע לילדינו להתמודד במצבים חברתיים שונים? ריכזנו בעבורכם את המידע הנחוץ.

התפתחות המיומנות החברתית

מרגע היוולדו לומד הילד להפעיל את הסביבה על מנת לספק את צרכיו . בתחילה במעגל הקרוב ביותר אליו- אמא שלו. הילד בוכה, זורק מוצץ, מחייך ובודק איך אמא שלו מגיבה לזה. אלה מניפולציות ראשוניות על הסביבה ועל פי התגובה הילד לומד אם צורת ההיענות על אותה מניפולציה שהפעיל, הניחה את דעתו וענתה על צרכיו, אם כן ימשיך בה. בהמשך מרחיב הילד את המעגל לדמויות שונות כמטפלת, סבא, סבתא. לכל אחד מהם הוא לומד להתאים מניפולציה אחרת שתענה על צרכיו. פה נעצור לציין כי ניתן לקבל עזרה בפיתוח מיומנויות חברתיות ממגוון רחב של גורמים.

איך לומדים מיומנויות חברתיות?

למידה תוך כדי ניסוי וטעיה כפי שהצגנו לעייל והן מתוך חיקוי. ראשית,הילד מחקה את הוריו. מחקרים הצביעו על כך כי ילד עם קושי ביצירת קשרים חברתיים,גדל בבית בו אחד ההורים מתקשה במיומנויות חברתיות. אם הגיעו למסגרת חיצונית, לומד הילד,ממחנכיו ומקבוצת גילו. לכן קיימת חשיבות גדולה לאופן בה מחנכים בגיל הרך מגיבים לסיטואציה חברתית המתרחשת בגן או בבית הספר.  ילדים לומדים מחוויותיהם,מייצרים זיכרונות שיובילו לדפוס התנהגות קבוע.עדיין,מיומנויות חברתיות מתפתחות לאורך כל חיינו וניתן לשפרן.

מיומנויות חברתיות

איך נזהה ילד עם קושי חברתי?

אם ילד חוזר מהגן, מספר ששיחק לבד, ביקש לשחק עם חברים והם נענו לו בשלילה. אם הסיפור חוזר על עצמו ואנו רואים שהילד לא יוזם התקשרויות חברתיות, נצפה בילד. האם הוא בטוח בעצמו? נגש לחבריו בביטחון? אם התשובה היא כן, הילד בטוח בחברה בה הוא נמצא, אזי ההרגשה של הילד היא נקודתית ונשוחח עימו  אודות מקרה זה או אחר. אם התשובה היא לא, נבין שהילד חווה קושי חברתי. קושי חברתי עלול לנבוע מקושי נוירולוגי כ"הפרעת קשב וריכוז", אותו ילד עלול לחוות דחיה חברתית הנובעת מהתנהגותו בחברה שקידדה דפוסי התנהגות נורמטיביים שונים מאופן התנהגותו, אוטיסטים מתקשים במיומנויות חברתיות. ילדים נכים עלולים לסבול מקושי חברתי עקב מראם הפיזי, השונה בחברה.

אז איך נסייע לילד להתמודד מול קשיים אלה?

במידה ואתם חווים מצוקה חברתית אצל הילד רצוי וראוי לפנות לקבלת עזרה בפיתוח מיומנויות חברתיות שכן הוכח כי כישורים ומיומנויות חברתיות גבוהות הם מדד להצלחה בחיים. המשפחה הקרובה, האדם הקרוב ביותר אל הילד הם המפתח לחיזוק בטחונו העצמי של הילד.משם נובעות יכולותיו החברתיות. דאגו להעצים את כישרונותיו של הילד, שחקו עימו במשחקי קופסה המשפרים ומחזקים מיומנויות חברתיות. שוחחו עם הילד ובקשו ממנו לשקף תוך כדי שאלה ישירה: "איך אתה מרגיש כשאתה מפסיד?" הבחינו איך הילד מתנהג כאשר הוא מנצח? איך הוא משתלב בתורו במשחק, וורבליות מאוד חשובה לפיתוח מיומנויות חברתיות – הקדישו זמן איכות לשיחה .

סגירת תפריט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
נגישות